The Poisonous Toad Adventure

It’s late, nearly midnight..it’s raining in the Ardennes…no wind, no sound…everything is pitchblack outside..My husband takes the dogs outside to let them pee for the last time before bedtime. I am sipping my last tea in front of the fire when suddenly a stressed out hubby comes running into the house with Jarah in his arms. He throws Jarah into the kitchen sink and starts rinsing her mouth with water. What’s wrong??  Jarah had caught a toad in the dark and the toad had probably secreted a toxin through his skin. As a result, Jarah had started foaming from the mouth and was even having some convulsions. In my mind I go through my list of “what to do when…” but I come up with zero. I had never seen anything like this before. What do I do? Who do I call in the middle of the night? Where do I go for help, we’re in the middle of nowhere.. What’s a toad in French? Meanwhile we keep rinsing Jarah’s mouth for a while and then rinse the foam off her body. Jarah is not keen on bathing so she resisted with all her might. That was a good sign. The foaming probably got rid of most of the toxin in the mouth and the convulsions had stopped rather quickly. We thought the best we could do is to just observe her and see what happens.  Jarah was a bit quiet for a few seconds but soon came to her usual self. I gave her some Chlorella tablets (Chlorella is an algae that cleanses the body), she started drinking, eating some food and soon played with her toys as if nothing happened. Ok. She’s fine. What a relief. I was curious to see the horrible monster that poisoned my Dachshund so we went outside to see if we could still find him. Yes! There it was! Clearly a toad! Uch!  Out of curiosity I Googled “poisonous toad” before I wrote this piece, and I was shocked to have read that things could have turned out really quite different…A toad is so poisonous that it could have killed Jarah, especially because she is just a puppy! I did not know this! And the BEST thing about all this is that without realizing it we acted just right! Thank God for common sense… Jarah is just fine, we were very lucky… By the way, a toad in French is “Crapaud”…just so you know. I would have never thought of that😉

Important note: The over-all advice was to immediately rinse out the mouth, give water to drink to cleanse the body, observe the behaviour and/or rush to the vet if it’s really bad. The vet gives an injection and fluids intravenous to cleanse the body. Be warned everybody! A toad is deadly for dogs and cats!

Het is laat, bijna middernacht..het regent in de Ardennen..geen wind geen geluid…alles is aardedonker buiten…Mijn echtgenoot neemt de honden voor de laatste keer mee naar buiten om ze te laten plassen voordat we naar bed gaan. Ik drink nog een laatste bakje thee bij de open haard als mijn man plotseling in paniek naar binnen komt rennen met Jarah in zijn armen. Hij zet haar in de wasbak en begint haar mond uit te spoelen met water. Wat is er gebeurt?? Jarah had in het donker een pad gevangen en de pad heeft waarschijnlijk gif afgescheiden via zijn huid. Het gevolg was dat Jarah ontzettend begon te schuimbekken en zelfs stuiptrekkingen kreeg. In mijn hoofd ga ik razendsnel door mijn lijst “wat te doen bij..” maar ik ben helemaal blanco. Ik had nog nooit zo iets meegemaakt. Wat moet ik doen? Wie kan ik midden in de nacht bellen? Waar moeten we naartoe voor hulp, we zitten zo afgelegen… Wat is in vredesnaam een pad in het Frans? Ondertussen  blijven we  een tijdje Jarah’s mond spoelen onder de kraan en spoelen we het schuim van haar lichaam af. Jarah is niet dol op badderen en verzet zich uit alle macht. Dat is een goed teken. Het schuim heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat het gif snel uit de mond verdwenen was en de stuiptrekkingen waren vrij snel gestopt. We dachten dat we verder het beste even konden kijken hoe ze zich verder zou gedragen. Ze was heel even een beetje stilletjes maar gedroeg zich al snel weer helemaal normaal. Ik heb haar wat Chlorella gegeven (Chlorella is een algje dat een zuiverende werking heeft) en al snel begon ze te drinken, te eten, en met haar speeltjes te spelen alsof er niets gebeurd was. Ok. Ze is in orde. Wat een opluchting. Ik was nieuwgierig naar wat voor  vreselijk monster mijn Teckel had vergiftigd dus we zijn buiten gaan kijken of we hem nog konden vinden. Ja! Daar zat ie nog! Duidelijk een pad! Gatver! Uit nieuwsgierigheid heb ik de zoekterm “giftige pad” ingetikt bij Google en ik ben eerlijk gezegd best geschrokken toen ik las dat deze situatie geheel anders had kunnen aflopen. Een pad is blijkbaar zo giftig dat Jarah dood had kunnen gaan, helemaal ook omdat het nog maar een pup is. Ik wist dit niet!! GELUKKIG hebben we zonder dat we het wisten het juiste gedaan om haar te helpen. Jarah mankeert helemaal niets, maar we hebben geluk gehad…Trouwens, een pad in het Frans is “Crapaud”..  het is maar dat je het weet. Ik was er niet opgekomen😉

Belangrijk: Het algemene advies was om de mond onmiddelijk goed uit te spoelen en water laten drinken om het lichaam door te spoelen, observeer het gedrag en/of ga met spoed naar de dierenarts als het ernstig is. De dierenarts geeft een injectie en een vocht infuus om het lichaam te reinigen. Wees gewaarschuwd! Een pad is dodelijk voor honden en katten!

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Comment

